Hemligheten som gör toppsäljarna så framgångsrika
Låter självklart, men omfattande forskning visar att den stora majoriteten av säljare brottas med en rädsla för att ta första kontakten med potentiella köpare.
De flesta säljare snubblar alltså redan på det första steget i säljprocessen vilket resulterar i färre kontakter, färre avslut och minskade intäkter.
Men det behöver inte vara så här. Säljhinder, Sales calls reluctance på engelska, är ett psykologiskt fenomen. Det omfattar alla tankar, känslor och undvikande beteenden som tillsammans hindrar annars begåvade, motiverade, potentiella toppsäljare från att tjäna vad de borde tjäna och är värda.
De mest framgångsrika försäljningscheferna inser att hemligheten till att sälja mer, oavsett bransch, börjar med att rekrytera och anställa toppsäljare som faktiskt kommer att sälja.
Forskning visar: Eliminera säljhindren och försäljningen ökar. Anledningen till att vissa personer har lätt för att sälja medan andra kämpar, är alltså inte att de är mer intelligenta eller mer tursamma – det är helt enkelt för att de tänker och agerar annorlunda.
Nu finns hjälp att få! Om du vill att dina säljare ska tänka och agera annorlunda, be Karin Tydén och Erik Olkiewicz coacha ditt team.
"Hypnotisören har publiken i sin hand”. Det var rubriken när Dagens Nyheter gjorde reportage om Erik Olkiewicz.
Han är Skandinaviens ledande businesshypnotisör, bjuds ofta in som expert i media och är mest omtalad för sin föreläsning där han hypnotiserar människor live på scen.
Som föreläsare och underhållare har han bland annat anlitats av Tele2, ICA och Nordea. Var tidigare verksam som journalist.